Rehberlik Nedir ?

Rehberlik Nedir ?

"Duyan ve düşünen canlı bir varlık olarak her insan, günlük yaşantısında birçok problemlerle karşılaşıp durmaktadır. Aile-içi, meslek –içi toplumda kişiler arası ilişkilerde ya da kendi iç dünyasında birçok sevinçleri, üzüntüleri, düşünceleri, kaygı ve heyecanları olup durmaktadır. Bazı tercihler yapmak, karalar almak, yeni uyumlar sağlamak durumundadır. Sorunların birçoğunu kendi imkanları ile uygun bir çözüme kavuşturabilir. Ama bazılarının karşısında da kendini köşeye kısılmış hissedebilir. Ya problemin çeşitleri, yönleri hakkında yeterli bilgiye, gerekli tecrübeye ve moral gücüne sahip değildir, ya da kendini iyi tanımamaktadır. Bu çabalarda kişinin dışardan birinin, "bilen" birinin yardımına ihtiyaç duyacaktır."(Tan;1992,s.12)

05.09.2013 10706

REHBERLİK NEDİR?  Rehberlik, seçimler ve uyum yapmada, problem çözmede bir kişinin ötekine verdiği yardımdır. Rehberlik, problem çözebilmesi, bağımsız hale gelebilmesi ve içinde yaşadığı toplumun sorumlu bir üyesi olabilmesi için bireye verilen yardım sürecidir. Rehberlik, demokratik ortam içinde bireyin kapasite ve yeteneklerini en uygun biçimde geliştirmeyi amaçlayan ve uzman kişilerce verilen ve tüm eğitim programının bir parçası olarak sunulan hizmetlerdir. Rehberlik, kendini anlaması ev okul ve topluma en iyi uyum yaparken kendi kendini yönetebilmesi için, bireylere yardım etme sürecidir. Rehberlik, kendini ve kendi dünyasını anlaması için bireye yardım etme sürecidir. En geniş anlamda rehberlik, bir insanın başka bir insana ya da gruba, o insanın ya da grubun en iyi bir biçimde yaşamasına, insanların kendilerini gerçekleştirmelerine en elverişli yolları bulabilmeleri için yapılan yardımlardır. Buraya kadar yapılan açıklamalarda rehberliği şöyle tanımlayabiliriz:"Rehberlik, bireye kendini anlaması, çevredeki olanakları tanıması ve doğru tercikler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için yapılan sistematik ve profesyonel bir yardım sürecidir. Yardım kavramı ile kastedilen tavsiye vermek, akıl öğretmek, bireyi doğru olduğu varsayılan bir hareket tarzı benimsemeye ve uygulamaya zorlamak olmayıp, onun çeşitli seçenekleri tanımada ve en uygun olanı seçmesi için gerekli değerlendirmeyi yapabilecek hale gelmesine çalışmaktır(Mertol,Arsoy ve Ergin;1998,ss.12-1). Rehberlik Servisinin (hizmetlerinin) Genel amaçları  - Öğrencilerin Bedensel, zihinsel, duygusal vb. sorunların çözümün de yardımcı olmak - Öğrencilere İnsanlarla sağlıklı ilişkiler kurmak için temel iletişim becerileri kazandırmak - Kişisel gelişim için öğrencilere açık olan fırsatları okul ve okul dışındaki eğitim olanakları,      meslekleri iş dünyasını tanımalarında yardımcı olmak - Amaç belirleme, sorun çözme, karar verme, tercih yapma, sorumluluk alma gibi yaşam becerilerinde yeterlilik ve kendine güven kazanmalarına yardımcı olmak - Hayatı bir bütün olarak değerlendirmelerine yardımcı olmak - Toplum gerçeklerini de göz önünde bulundurarak kendilerine uygun üst öğrenim programlarını, iş ve meslekleri tanıyıp seçmelerine yardımcı olmak - Çalışmayı zevk haline getirmelerine ve serbest zamanlarını iyi kullanmalarına yardımcı olmak Rehberlik servisinin Genel ilkeleri  - Her birey seçme özgürlüğüne sahiptir - Rehberlik hizmetlerinde İnsana saygı esastır - Rehberlik hizmetlerinden yararlanmada gönüllülük esastır - Rehberlik hizmetlerinde Bireysel sorunlarda gizlilik esastır - Rehberlik hizmetleri işbirliği ile yürütülür - Rehberlik hizmetleri Tüm öğrencilere açıktır -

Rehberlik hizmetlerinde Bireysel farklılıklara saygı esastır.